Vogin-IP-Lezing in het teken van sociaal zoeken en linked data

Vogin-IP-Lezing in het teken van sociaal zoeken en linked data

Een middag volgepakt met lezingen, een strak schema, een volle zaal mensen, vragen via Twitter en jazz na afloop. Afgelopen donderdag 28 februari vond de Vogin-IP-Lezing plaats in de Brakke Grond in Amsterdam. Mocht je het gemist hebben, jammer, maar niet geheel getreurd. Hieronder zullen we een tipje van de sluier voor jullie oplichten over het afgelopen evenement.

Sociaal zoeken is de oplossing
De middag begon met een onderscheiding voor pionier en held voor velen in het informatievakgebied [libimg align=right>/upload/afbeeldingen/Fotoos/voginip-lezingen-5590ericspeld_thumb1_thumb1.jpg[/libimg>
Phil Bradley kwam ons vertellen dat traditionele zoekmachines niet meer voldoen. Steeds meer content bereikt ons via Twitter, Facebook, persoonlijke blogs, noem maar op. Traditionele zoekmachines vinden deze content niet. Bovendien dreigen we vast te geraken in#voginip. Zorgt sociaal zoeken niet juist voor een filter bubbel omdat we op deze wijze informatie uit ons netwerk halen in plaats van uit de grote sloot van het WWW? Daar kwam echter geen bevredigend antwoord op van Bradley. De tijd drong, op naar de volgende spreker!

Nog wel een greep uit de tips van Bradley om kennis via jouw netwerken te vergaren: Zite, Flipboard, Scoop.it, Klout, Tweetreach, Pinterest, Slideshare, Lanyrd, en Blekko.

Wetenschappers aan het woord
Bradley werd gevolgd door twee wetenschappers.Rinke Hoekstra. Hoeksta is onderzoeker aan de VU en UvA en doet onderzoek naar linked data. Door veelheid aan wijsheid om te delen en gebrek aan tijd, ging hij wel erg snel door de materie heen. Gelukkig staat zijn presentatie opValkuil.net enWorldWideWebSize.com

De mislukking die enterprise search heet
Joost Janssen van PwC (een nieuwe benaming voor PricewaterhouseCoopers, dat bekt wat lekkerder) kwam vertellen dat enterprise search niet werkt. We kregen bij wijze van introductie een flitsend filmpje te zien over PwC. Vervolgens haalde Janssen vijf argumenten aan om uit te leggen waarom enterprise search zijn belofte niet is nagekomen. Moraal van zijn verhaal: enterprise search werkt niet omdat het verschil tussen relevantie, actualiteit en betrouwbaarheid niet goed wordt onderscheiden. De veelheid aan (verschillende soorten) data, maakt het onmogelijk met enterprise search goed te zoeken, aldus Janssen. Bij PwC wordt meer focus gelegd op sociaal zoeken met een nieuw platform voor mensen, communities, content en activiteiten.

What if your friends are idiots?
De lezing vande site van Vogin IP lezing 2013

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*