Interview met een informatiespecialist die nu bij de GGD Utrecht werkt

Peter Evers heeft me gevraagd iets over mijn recente werkontwikkelingen te vertellen. Peter was mijn leidinggevende bij het informatiecentrum van de ABN Amro Bank waar ik twintig jaar geleden aan mijn eerste baan begon. Ik ben Josta Vencken (Linkedin), informatiespecialist en heb mijn loopbaan op eigen wijze invulling gegeven. Sinds juni werk ik bij het Coronabedrijf van de GGD regio Utrecht. In het begin als Bron- en contactonderzoeker, daarna enkele maanden op de afdeling Uitbraakmanagement waar we vooral op organisatieniveau signaleren, informeren en adviseren en sinds kort als coördinator Bron-en Contactonderzoek. Josta woont in de regio Utrecht en is moeder van twee tieners.

  1. Wat en waar heb je gestudeerd?

Ik heb in Maastricht de opleiding Informatiedienstverlening en -management gedaan bij de Hogeschool Maastricht (nu Hogeschool Zuyd).

  1. In welke branches was je werkzaam?

Na mijn opleiding heb ik in de zakelijke dienstverlening gewerkt bij verschillende type adviesbureau’s. Dit was met name bij internationale executive search kantoren, waarvan een groot deel op freelance basis en lange tijd vanuit het buitenland.

  1. In welke functies was je werkzaam in die branche?

Als informatiespecialist en researcher en ook als freelance ondernemer.

  1. Wat is de reden dat je ander werk hebt gezocht?

Na lange tijd in het buitenland gewoond te hebben, vond ik bij terugkeer naar Nederland mijn draai niet in dit vakgebied. Een sabbatical heeft me goed gedaan en toen zaten we opeens in deze Corona-crisis. 

  1. Hoe kwam je op het idee om deze functie te gaan vervullen? Waarom specifiek dit?

Het was eigenlijk een directe klik toen ik hoorde dat er bron- en contactonderzoekers voor de GGD in Utrecht gezocht werden.
Ik dacht, dit is de plek waar dingen samenkomen voor mij: hier kan ik met mijn analytische vaardigheden goed uit de voeten, in combinatie met goede gespreksvaardigheden, inlevingsvermogen en het werken met online databases. Een goede nieuwe uitdaging en natuurlijk zo actueel.

  1. Wat zijn je drijfveren om dit werk te doen?

Het is heel fijn om een maatschappelijk bijdrage te kunnen leveren.

  1. Welke vaardigheden komen je als informatiespecialist goed van pas in je huidige functie?

De opgebouwde kennis van organisaties en sectoren door de kilometers research die ik gedaan heb. Ik heb er een neus voor gekregen denk ik. Ik kan snel en goed inschatten wat iets betekent voor ons werk als bij een organisatie of in een sector iets aan de hand is. Het selecteren en filteren van relevante informatie is ook een heel fijne vaardigheid die nu goed van pas komt en natuurlijk het gesprek om informatie uit te vragen, goed te begrijpen wat de situatie is (geweest). De dienstverlenende instelling en een goed inlevingsvermogen, wat veel informatiespecialisten zullen herkennen, is ook in dit werk belangrijk. We zijn er voor de mensen en organisaties in onze GGD regio, kunnen aansluiten bij de GGD organisatie en ook bij de (zeer brede) doelgroep van de GGD is essentieel.

  1. Heb je veel moeten bijleren in deze nieuwe functie?

Zeker, en dat is ook zo leuk vind ik. Ik leer ontzettend veel over infectiepreventie en sinds kort ook over vaccinaties, maar ook over de rol van de GGD in onze samenleving. Als informatiespecialist denk ik ook dat we veel snel kunnen oppikken, door onze nieuwsgierigheid en het goed en gestructureerd kunnen verwerken van veel informatie.

  1. Hoe ziet een normale werkdag er uit voor jou? Kun je die beschrijven?

We starten elke dag met een gezamenlijke korte dagstart, zo is iedereen op de hoogte van de laatste wijzigingen in beleid of werkprocessen. We werken met hele korte lijnen en alles wordt overlegd en gecontroleerd. Het is heel zorgvuldig werk in een hectische omgeving, heel anders dan ik gewend was en fijn ook deze ‘scale-up’ te kunnen meemaken.

  1. Hoe ervaar je de werkdruk nu alle media om jouw werk gericht is?

De werkdruk zou er ook zijn zonder aandacht van de media en de werkdruk is zeker hoog. Het is fijn te zien dat de GGD Utrecht goed georganiseerd is en de wendbaarheid heeft snel te kunnen op- en afschalen maar ook snel te kunnen aanpassen op basis van nieuw beleid of maatregelen.

  1. Waar word je blij van in deze functie?

Elke dag is het weer een groot plezier om samen te werken met zoveel mensen die uit zoveel verschillende hoeken komen, ik denk dat dit echt een unieke organisatie is. De diversiteit aan mensen is zo groot en iedereen werkt aan hetzelfde doel. In het begin dacht ik dat het voor een kortere periode zou zijn maar nu lijkt het erop dat we nog iets langer moeten volhouden. Hoe zeer ik het ook naar mijn zin heb bij het Coronabedrijf GGDrU, laten we hopen dat het snel niet meer nodig is…

Eén reactie

    Erwin la Roi

    Leuke switch en mooi gebruik van je vaardigheden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*