Clubhouse jij eigenlijk al…?

Ongetwijfeld heb je er van gehoord, dat kan bijna niet anders: de Social Media hit Clubhouse. Deze App is gericht op het voeren van ‘goede’ gesprekken. Met andere woorden: alles draait hier om live audio. Dat is beduidend anders dan andere social media-Apps die iedereen wel kent of (dagelijks) gebruikt zoals Facebook, Instagram en Twitter. Deze zijn vooral gebaseerd op het plaatsen en delen van inhoud. Clubhouse heeft geen last van dergelijke ‘vage’ plaatsingen van content, dat scheelt weer. De App bestaat al sinds maart 2020 maar is nu sterk aan het groeien. Facebook, Twitter en Spotify hebben al aangekondigd om met iets soortgelijks te komen, hoe kan het ook anders!

Wat kun je wel vinden op Clubhouse? Simpel: Maar één ding en dat is live audio en daar zijn ze heel goed in! Dit gezegd hebbende is e.e.a. wel op exclusiviteit gebaseerd. Om deel te nemen moet iemand die al lid is jou uitnodigen . Met die uitnodiging krijg je een vrijbrief om zelf ook weer vijf mensen uit te nodigen. En zo kan de community groeien.
Het feit dat wereldwijd beroemdheden meedoen helpt natuurlijk wel. Beyonce en Elon Musk van Tesla doen bijvoorbeeld ook aan Clubhouse.

Clubhouse is eigenlijk een mix tussen een podcast en een online community. Nogmaals, het is even wennen maar alles is live (ook wel realtime genoemd), wordt niet opgenomen en achteraf terugluisteren is niet mogelijk. .
Als je in een ‘Room’ te luisteren kun je zelf ook vragen stellen en mee praten. Als je er klaar mee bent kun je op zoek naar een andere ‘Room’. De gesprekken zijn daarom relatief ‘snel’ , net alsof je op een receptie binnenloopt en een interessant gesprek volgt of er aan meedoet.

Het principe van een gastenlijst (op uitnodiging) was aanvankelijk bedoeld om niet te snel te groeien als bedrijf. De App was als eerste klaar voor Apple en inmiddels ook voor Android.
Je kunt de app downloaden en door een account aan te maken kom je op een wachtlijst. Als ‘een bekende’ je daarna een uitnodiging stuurt ben je ‘echt in Clubhouse binnen’.

De Rooms binnen Clubhouse kun je gewoon benaderen (ze komen tevoorschijn op basis van je netwerk maar je kunr zelf ook een room aanmaken. Jij kunt zelf bepalen of die room alleen voor jouw eigen vrienden toegankelijk is maar ook bijvoorbeeld een room op basis van bepaalde interesses.
En dan ben je binnen….en dan? In principe kun je in het begin niet meteen ‘meepraten’, tenzij het je eigen ‘Room’ is of als de spreker jou een beurt geeft omdat jij zelf je hand hebt opgestoken, virtueel wel te verstaan! Het is namelijk niet de bedoeling dat tientallen tot maximaal 5.000 leden (!) door elkaar te roeptoeteren, gelukkig maar.
Doordat je de leden virtueel om je heen ‘ziet’ lijkt het een beetje alsof je aanschuift op een beurs of een conferentie.

Ook al klinkt dit in de basis allemaal leuk, er zijn ook (nu al) de nodige uitdagingen te noemen zoals je privacy. Omdat de App voor het gemak gewoon even al je contacten synchroniseert! Dit doen meerdere Apps, maar onduidelijk is wat Clubhouse ermee doet. Als privacy heilig voor je is zou dit een ‘dingetje’ kunnen zijn.
Een ander nadeel is dat Rooms eigenlijk gesloten zijn, of moet je zeggen besloten? Er zijn al zaken bekend die het daglicht, of eigenlijk je gehoor, niet wil of kan verdragen, zoals racisme en andere extremistische zaken. Oh ja….en u heeft tijd nodig….tijd om te luisteren…en alhoewel je dit fenomeen (gelukkig) niet kan vergelijken met Storytell, zeg ik gewoon: Happy Listening.

James Stell, Data Matters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*