Big data: Smart, Social en … Small

Big data: Smart

Bron:Insites benadrukt terecht dat de verzamelde data in de juiste context geplaatst moet worden. Het kledingmerk waarvoor ze de social media bijhouden is blij met het geklets over mutsen, totdat ze beseften dat de kijkers met ‘muts’ ergens anders op doelen dan een kledingstuk. Kortom, alleen data (hoe groot ook) is onvoldoende om tot inzichten te komen. Interessant is ook de manier waarop Insites communityleden gebruikt voor de interpretatie van ervaringen (foto’s) van andere leden. Hierdoor wordt de rol van de onderzoeker nog minder inhoudelijk, maar meer koersbepalend zoals een kapitein op een schip. Ondanks dat het weinig met big data van doen heeft een vernieuwende invalshoek.

Metsuperpromotors, content te delen op social media. En, belangrijker, hij geeft inzicht in de verspreiding van de content. Enkele tientallen Superpromoters – zoals bijvoorbeeld de werknemers van een bedrijf – genereren honderden clicks. Een krachtig instrument want een aanbeveling uit je eigen netwerk ben je geneigd eerder op te volgen.

De theorie over Behavorial Economics zoals we het kennen vanBrainjuicer op een enthousiaste manier gepresenteerd. Met tal van voorbeelden waarin het snelle, onbewuste makkelijke denken (systeem 1) het overneemt van het rationele, vermoeiende langzame denken (systeem 2). Zoals het principe van framing dat Rolls Royce toepast bij de verkoop van haar luxe auto’s. De meeste Rolls worden niet verkocht in de showroom, maar bij botenshows: Tussen boten van 10 miljoen euro valt de prijs van een auto van een half miljoen namelijk erg mee.

Wouter vanConjunct meten – een van mijn favoriete tools – is een slimme techniek die ook Nicole Huyghe vanBig Data een gezamenlijke poging is om de vernieuwingen die in ons vakgebied plaatsvinden aan de man te brengen. De nadruk ligt hierbij zeker niet op het volume van de data, maar juist op het sociale, en dat moet je slim gebruiken! Dus in plaats van Velocity, Volume en Variety gaat het om Social, Smart en Small. Zo blijkt het filteren en interpreteren van data nog belangrijker dan het ooit geweest is.

Door Binne Heida, Blauw

verrijkt met links door: H.Klein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*