Het idee voor het Amsterdam Informatie Netwerk is ontstaan tijdens de Online van December 1997 in London. Als vast onderdeel van het pre-conference gebeuren, wordt er een Nederlandse sessie door Johan van Halm georganiseerd. Dit bleek ook in 1997 een gezellig samenzijn waar veel nieuwe contacten gelegd kunnen worden of bestaande hernieuwd.
Deze contacten vormden weer het fundament voor de tafelbezetting tijdens het hoogtepunt van de Online uit die tijd. “Het bal op de woensdagavond”.
Aan tafel een keur van informatieprofessionals die op die bewuste avond mede door het winnen van een een zestal flessen champagne in een wel zeer ontspannen sfeer niet alleen swingend op de dansvloer maar ook ietsje losser dan gebruikelijk o.a. menig onderwerp op ons vakgebied onder de loep namen.
Daan Boom, toen van KPMG, en Johan Stoffels (toen ABN Amro) vonden deze formule van een gezellig drankje gemengd met een actueel thema zeer geslaagd en vroegen zich af het niet voor herhaling vatbaar zou kunnen zijn in Amsterdam. Per slot van rekening kent London de “City Information Group”. Deze groep bestaat uit meer dan 1000 leden. Waarom zou dit niet lukken in Amsterdam.
Inderdaad het lukt ook in Amsterdam. Het aantal leden is inmiddels gegroeid tot ongeveer 450. Het AIN is informeel van karakter. Een ieder die in het groter Amsterdam werkzaam is op het terrein van informatie in de breedste zin van het woord of in Amsterdam woont mag lid worden. Er wordt nog steeds geen contributie geheven, maar wel zijn wij de sponsoren die regelmatig de borrel sponsoren of als gastheer optreden zeer erkentelijk. De eerste twee jaar van het bestaan van de AIN-site is die door Hatch gesponsord, vervolgens door Illumion.
De huidige site wordt gesponsord door Anchormen. Eind 2009/begin 2010 heeft Anchormen de nieuwe site opgezet. Tijdens de Nieuwjaarscoctail op 20 januari 2010 is de site formeel “geopend”. De site is veel interactiever geworden en biedt de mogelijkheid om te discussieren over onderwerpen (forum) en te reageren. Tevens kunnen de leden via de site zich opgeven voor de events.
KPMG was bereid om als gastheer op te treden voor de eerste AIN bijeenkomst. 30 juni 1998 staat dan ook te boek als het officiële begin van het AIN. In 2003 hebben wij het 5-jarig lustrum gevierd. Wederom bij KPMG met een toepasselijk thema “Een ontdekkingsreis voor informatieprofessionals”. In februari 1999 vond de tweede bijeenkomst plaats. Dit keer met ABN Amro als gastheer. Het thema is “De veranderende rol van bibliotheken & Informatiecentra”. Die bijeenkomst vond plaats in de oude Raad van Bestuur vergaderruimte van de voormalige Amro Bank op het Rembrandtplein. Tijdens het voorstelrondje ontstond er een leuke discussie over functienamen, die toen ook erg verschillend waren. Er was een soort schroom bij de naam Documentalist.
Verschillende bedrijfsbezoeken volgden: Het Financieele Dagblad, Dialog, LexisNexis om enkele te noemen. Het regelen van een bedrijfsbezoek vraagt wat meer tijd en omdat het nu eenmaal ook leuk en goed voor het netwerken is om regelmatig te borrelen, is besloten om de regelmaat van de AIN bijeenkomsten iets op te schroeven en tussentijds te borrelen. De eerste AIN borrel werd gehouden op 23 maart 2000 bij L’Opera.
Daarna volgden verschillende borrels bij de Bamboo Bar. Nu is Kobalt de vaste waterplek voor dorstige informatieprofessionals.
Het streven van het het huidige bestuur is om eens in de drie maanden een bijeenkomst te organiseren. Bedrijfsbezoeken worden afgewisseld met gezellige borrels. Wij verwelkomen natuurlijk organisaties die graag als gastheer of als sponsor van een borrel op zouden willen treden. In de huidige “Attentie economie” de manier om jezelf of jouw organisatie voor het voetlicht te krijgen.