Bron:iWink. In hoog tempo passeerden een aantal internationale termen de revue, waarvan hieronder een korte impressie volgt.
Personification: dit draait om het principe van ‘informatie op maat’. Persoonsgebonden aanbiedingen, de context van het individu is van belang. Met de komst van de smartphone is deze trend sterk ontwikkeld. De ‘digitale bril’ die binnenkort op de markt komt past in deze trend. De verwachtingen ten aanzien van dit ‘glass project’ zijn hoog gespannen.
Appification: Je kunt het zo gek niet bedenken of er wordt een app voor gemaakt. En daarmee kun je ook steeds meer gegevens – met name persoonlijke informatie – registreren. Je kunt bijhouden wat je eet en drinkt en de calorieën worden exact berekend.
Gamification: de dynamiek van een spel wordt gebruikt om mensen in actie te laten komen. Het gaat niet per definitie om een spelvorm, maar meer om een competitie element of bijvoorbeeld het verdienen van punten. Hoe compleet is jouw LinkedIn profiel ten opzicht van die van anderen? Doordat die score in beeld gebracht wordt, daagt het je uit om aan de slag te gaan. Gabe Zichermann is een expert op dit gebied.
Foldit is hier ook een voorbeeld van. Het publiek wordt uitgenodigd om puzzels uit de wetenschap op te lossen.
Gamification wordt ingezet om gewenst gedrag te stimuleren. Een mooi voorbeeld is een snelheidscontrole waarbij mensen die onder de snelheidslimiet rijden geflitst worden om vervolgens mee te doen in een loterij. Het te winnen bedrag komt uit de boetes van de mensen die te hard rijden.
Crowdfunding is een trend die al wat langer bestaat maar nog steeds groeit. Het idee is om kapitaal te vergaren voor de uitvoering van een bepaalde dienst of product zonder daarvoor bij een bank aan te kloppen. Eenieder die iets ziet in het idee kan een bedrag storten. Wordt het benodigde kapitaal binnen de gestelde tijdslimiet binnengehaald, dan wordt het project uitgevoerd. Zo niet, dan worden de bedragen terug gestort.
Random acts of kindness: een bedrijf zet een goede daad in als marketingdoel. Bijvoorbeeld door spontaan te reageren op een tweet van iemand en daarmee te verrassen. Alles kan, als het maar oprecht, persoonlijk en deelbaar is via social media. Het gaat om een gulle daad die voor ‘a real smile’ zorgt. De bedoeling is dat erover gepraat wordt.
Toepassen in de culturele sector: de bibliotheek
Leuk al die trends, maar wat kun je er nou zelf mee? Tijd voor actie. In groepjes aan de slag met een casus over de bibliotheek waarbij de zojuist opgedane kennis toegepast kan worden.
Een greep uit de vele creatieve reacties op de drie vragen:
1. Hoe kan gamification binnen de bibliotheek worden toegepast om leden meer inzicht te verschaffen in hun leengedrag en eventuele boetes te voorkomen?
– met een meetbalkje bijhouden hoe snel je leest ten opzicht van het gemiddelde.
– ranking van de reeds gelezen / geleende boeken
– bonuspunten voor op tijd ingeleverde boeken; in te wisselen voor een gratis dvd of sprinter
2. Bedenk een random act of kindness waardoor schoolgaande kinderen enthousiast gemaakt worden voor de bieb.
– Een kind dat veel gelezen heeft van een bepaalde auteur verrassen met een feestje met vriendjes in de bibliotheek waarbij de schrijver ook aanwezig is (en de pers).
– Boeken (van de nullijst) die afgeschreven worden uitdelen op de markt met de bibliobakfiets
3. Welke trends kunnen helpen bij het verbeteren van het imago van de bibliotheek?
– Het inrichten van pop-up bibliotheken in leegstaande winkelpanden. Bijvoorbeeld over een bepaald thema. Het publiek kan hier ook overbodige boeken uit de eigen verzameling inleveren en omruilen voor een ander exemplaar. Kosten worden door middel van crowdfunding gefinancierd.
– Berichten in de wikipedia controleren op juistheid en certificeren met het keurmerk van de bibliotheek ‘goedgekeurd door de bibliotheek’ met verwijzing naar de gebruikte bronnen.
– In de jeugdbibliotheek op onverwachte plekken interessante boeken voor ouders tonen zodat zij verleid worden.