LAS VEGAS – De economische recessie hangt deze week als een donkere wolk boven de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, een van ’s werelds grootste handelsbeurzen voor elektronicafabrikanten en technologiebedrijven.
Toch durven bedrijven ook positief naar de toekomst te kijken. Dat de elektronicabranche een zwaar jaar tegemoet gaat, lijdt geen twijfel. De vraag is alleen hoe groot de klap zal zijn. Volgens brancheorganisatie CEA wordt er dit jaar nog wel meer uitgegeven aan consumentenelektronica, maar zal de groei veel minder zijn dan voorgaande jaren.
Krimp
Marktpartijen houden echter ook rekening met veel slechtere scenario’s. ”De markt zou wel eens met 25 procent kunnen krimpen”, verzuchtte een vertegenwoordiger van een van de elektronicafirma’s die in Las Vegas aanwezig zijn. Een teken aan de wand is de situatie in de Verenigde Staten. Daar werd in december al ruim 21 procent minder uitgegeven aan elektronica en huishoudelijke apparatuur, zo blijkt uit cijfers van creditcardverstrekker MasterCard.
Goedkoper
Vooral dure snufjes moeten eraan geloven. In Las Vegas is dit merkbaar. Fabrikanten presenteren er wel nieuwe producten, maar zeggen ook in te spelen op ”veranderende consumentenbehoeften”. Goedkopere producten staan daardoor meer in de spotlights dan voorheen.
Volgens Toshiba is er geen echte markt meer voor tv’s duurder dan 2500 dollar (1800 euro). ”Het afgelopen jaar veranderde de economie zoals we die kenden. Mensen stemmen nu met hun portemonnee”, aldus marketingbaas Scott Ramirez van het Japanse concern.
Azië
Toch zijn er nog steeds bedrijven die goed zaken denken te kunnen doen. Vooral in Zuid-Korea en Taiwan is het zelfvertrouwen groot. Bedrijven als LG Electronics en Acer zijn bijvoorbeeld de afgelopen jaren hard gegroeid, onder meer door op prijs te concurreren.
Japanse elektronicagiganten, waaronder Sony en Panasonic, kunnen door de dure yen nauwelijks nog meedoen aan de prijzenslag. Europese bedrijven zoals Philips en Bang & Olufsen staan onder druk doordat zij zwaar hebben ingezet op technisch hoogstaande, maar te dure producten.
Recessie
LG Electronics gaat dit jaar zijn uitgaven aan marketing en onderzoek niet terugschroeven, verzekert de baas van de Amerikaanse activiteiten, Michael Ahn. ”Door de recessie wordt 2009 een uitdagend jaar, maar wij zien ook kansen.”
Nagenoeg de gehele branche houdt zich vast aan de veronderstelling dat consumenten door de economische neergang entertainment meer thuis gaan zoeken. En daar ook geld aan willen uitgeven.
Internet op tv
De grote fabrikanten zetten daarom in op fraaier afgewerkte tv’s, met betere beeldkwaliteit en internettoepassingen. Het onderscheid is daarbij echter zo klein dat voor de consument de prijs de doorslag kan geven, niet echt een vooruitzicht waar de elektronicabedrijven heel vrolijk van worden.