Het was weer fijn om met de AIN-collega’s bij De Nederlandsche Bank (DNB) te zijn. De vorige bijeenkomst was ook een nieuwjaarsborrel. Het binnenkomen is altijd spannend met scanstraten en controles. Er waren zo’n 50 enthousiaste deelnemers.
Harry Link, hoofd Informatiediensten, heette de deelnemers welkom. Harry vertelde over de aanstaande tijdelijke verhuizing van alle medewerkers in het pand Westeinde 1. Het gehele pand wordt gerenoveerd.
José van Vliet, beleidsmedewerker Informatiediensten, gaf een presentatie over de nieuwsvoorziening bij DNB en de ontwikkelingen die deze interne dienst doormaakt.
In haar presentatie gaf José een toelichting op de stappen die nodig zijn om een zo actueel mogelijke nieuwsvoorziening intern aan te kunnen bieden.
In bijgaande presentatie is te zien hoe die informatievoorziening is vorm gegeven. De afdeling besteedt dagelijks veel tijd aan het selecteren van relevante artikelen vanuit circa 15 nieuwsprofielen.
Leuk om te zien hoe de complexe searches zijn samengesteld en op welke manieren die worden gepresenteerd (intranet, mail, mobiel). Zo wordt op het intranet ook getoond welke artikelen het meest worden geopend. Via de artikelen wordt ook de volledige teksten van de meeste bronnen getoond zodat ook grafieken te zien zijn.
Ook biedt DNB haar gebruikers een dienst aan waarmee op TV-beelden gezocht kan worden. De wijze waarop wordt ook getoond. Dat doen zij met ARBOR Media.
Een spannende ontwikkeling is Robotic Process Automation (RPA). Met RPA en Artificial Intelligence probeert DNB naar nieuwe manieren om actueel nieuws zo efficiënt mogelijk te scannen. Zij zijn daarvoor aan het testen met OWLIN. Op een grafische manier wordt anders naar informatie gekeken met behulp van combinaties van algoritmen en zoekprofielen. Hierdoor tracht DNB eerder zicht te krijgen op trends, bijvoorbeeld in bepaalde sectoren.
Ook liet José het nieuwsportaal op haar mobiel te zien waardoor er altijd nieuwe informatie beschikbaar is bij de interne klant.
Vervolgens liet Stefan Steinbusch zien hoe DNB SharePoint (SP) inzet als Document Management Systeem (DMS) en als Intranet, gecombineerd en geïntegreerd (zie de presentatie). DNB is in 2017 overgestapt op dit systeem i.p.v. Lotus Notes waarbij ze goed hebben gekeken naar de best practices en vooral wat niet goed werkte. Doel is samenwerken en kennis delen. Uitgangspunt is één menu, één look en feel, één opslag. Het opruimen van netwerkschijven was een enorme klus, ook de netwerkschijven van de individuele medewerkers zijn het afgelopen jaar geschoond door de medewerkers zelf. Momenteel zijn ze druk met een technische upgrade naar de SP 2019 versie. Stefan heeft vervolgens een live demo gegeven. Boeiend.
Als afsluiting was er een borrel waar nog veel werd nagepraat en ook nog veel vragen werden beantwoord door de sprekers. Een echte kennisdeel sessie.
Omdat de voordeur om 18:30 dicht zou gaan, was ook het vertrek nog even spannend.
Al met al een geslaagde sessie waarvoor veel dank aan DNB voor hun gastvrijheid en nuttige informatie! Over 5 jaar weer.