Geslaagd AIN Kerstdiner 2016
Op 14 december j.l. vierde AIN het tienjarige bestaan van het altijd druk bezochte kerstdiner. Zo’n 51 informatieprofessionals druppelden binnen in de sfeervolle zaal van The Lobby. Zie voor een mooie beschrijving van The Lobby AIN Nieuwsbrief nr. 7.
Onder het genot van een welkomstdrankje opende Peter Evers, bestuurslid van het eerste uur, de avond.
Hoe het AIN ooit was ontstaan, als idee van een aantal vakgenoten. Na het nuttigen van een x-tal flessen champagne gedurende een bijeenkomst in Londen in 1997. Vakreizen stimuleren de geest en de creativiteit zoals vele aanwezige informatieprofessionals konden beamen.
In 1998 was de geboorte van het AIN een feit. Het eerste kerstdiner was in 2006. Onder de aanwezigen bleken een aantal oud-bestuurders van het AIN die zelf ook kerstdiners in het verleden organiseerden; onder meer in Odeon, de Hermitage en restaurant Lieve.
Het kerstdiner is ieder jaar weer één van de succesvolste bijeenkomsten van het AIN.
Als klap op de vuurpijl vertelde Peter, onder grote hilariteit, dat het tienjarig jubileum eigenlijk geen jubileum was, aangezien het diner twee keer, niet is doorgegaan. Niemand nam daar aanstoot aan en al gauw werd het voorgerecht geserveerd.
Na het voorgerecht werden we door Erwin Witteveen meegenomen naar de nieuwe tijd, de toekomst. Dat de technologische ontwikkelingen snel gaan, dat weten wij informatieprofessionals wel. Een aantal van onze sponsoren helpt ons daarbij in ons dagelijks werk, zoals digitaliseren van oude informatiedragers en informatie een groter bereik geven op internet. Ook houden wij ons bezig met nieuwe netwerken en lopen in de praktijk vaak aan tegen de stugge werkelijkheid waarin ontwikkelingen niet zo snel gaan als we zouden willen of waarin we niet de middelen hebben om innovatiever om te gaan met het verspreiden van informatie.
Erwin Witteveen trok ons met zevenmijls laarzen de toekomst in waarin hij de nieuwe verdienmodellen schetste, een toekomst waarin het delen van informatie een belangrijke factor speelt. Naast nieuwe vormen van samenwerking.
Dit bleek ‘food for thought’, maar gelukkig werd de inwendige mens niet vergeten en werd het hoofdgerecht geserveerd.
Na een tafelwissel kwam het vervolg van Erwins betoog. Wij, informatieprofessionals, dienen ons bewust te zijn van de veranderende maatschappij, veranderende manieren van omgaan met informatie door het publiek en daar, in onze dagelijkse werkzaamheden, rekening mee te houden, er op in te spelen en onze oude manieren van werken en denken in de wilgen te hangen. Als tip gaf hij ook nog mee om een huis te kopen in Frankrijk, Google Car zal u binnenkort in no time, terwijl u nog slaapt, naar uw werkplek brengen…
Hier en daar werd morrend gereageerd, maar de prikkelende presentatie van Witteveen zorgde voor sprankelende tafelgesprekken over de toekomst van ons vak. En dat was de bedoeling: dat we nadenken over ons vak, de ontwikkelingen en hoe we daarmee kunnen omgaan.
Voordat het nagerecht werd gereserveerd werden de aanwezigen nog verrast door de AIN goodiebag, die alle aanwezigen kregen. Hilde Klein legde uit dat er een prijsvraag aan verbonden was. Informatieprofessionals zijn flexibel, om dat te blijven, laten ze zich inspireren door diverse plekken. Het AIN is geïnteresseerd waar hun leden hun inspiratie vandaan halen. Tot en met 1 oktober 2017 kunnen de leden die een goodiebag hebben een foto met de AIN tas opsturen naar ons (info@amsterdaminformatienetwerk.nl). Een jury, bestaande uit informatieprofessionals en professionele fotografen buigt zich over de meest originele, vindingrijkste, creatiefste foto’s en de winnaar krijgt een gratis AIN kerstdiner 2017 aangebonden. Alle ingezonden foto’s worden getoond op onze facebookpagina en de leden worden uitgenodigd om de foto’s die het meest aanspreken te liken.
Er werd nog lang nagepraat. Het was een geslaagd kerstdiner en het AIN-bestuur dankt de sponsoren hartelijk die deze avond mede mogelijk hebben gemaakt.
Save